Sunday 3 January 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(4)





11. Menulis Bibliografi. #JomTulisTesis

Bibliografi. Bibliografi ini pentinglah, memanglah semua penting, semua bab dalam tesis penting, semua penulisan penting, bibliografi pun penting. Jadi, bila kita nak buat  bibiliografi, kita kena konsisten lah. Kita sama ada buat gaya APA atau MLA. Tetapi, biasanya pelajar dia suka yang APA ini, katanya mudah tapi bila kita tengok buat salah juga. Jadi bibiliografi ini kalau APA itu biasa lah kalau kita tengok dalam buku ini saya ada letak contoh bagaimana nak tulis rujukan dalam bentuk APA. Sebab kalau saya letak dua-dua, biasanya lah dalam kebanyakan tesis memang APA. Jadi kita kena pastikan bahawa kalau jurnal kalau rujukan jurnal dia punya nama jurnal italic. Jadi kalau kita lihat di sini kalau kita lihat contoh-contoh yang terdapat dalam errr dalam ini. Kejap ya. Okey. Kita adalah semua sekali. macam mana kita nak, bibiliografi dan rujukan contoh nama Melayu kita nak rujuk macam mana, nama. Contohnya kalau contoh bibliografi rujukan nama Alim Al Mustaqimbillah Roslan. Nama dia kemainlah panjangnya. Contohnya, nama Melayu kena letak nama melayu semua panjang-panjang lebar tu . Ialah maklumlah zaman sekarang kan nama Melayu ada tiga perkataan, ada sampai empat perkataan, ada yang sampai lima, penat cikgu nak tulis kat dalam masa sekolah nanti ya. Sebab itulah nama, contohnya nama Alim Al-Mustaqimbillah akhirnya mak dia, dia pergi , apa nama buat cop, jadi buku tulis semua dia cop sahaja . Tak larat nak tulis dengan tangan. Jadi, nama melayu letak nama penuh. Dalam bibiliografi pun penuh dalam rujukan pun penuh. Dalam tesis ni, dalam bibiliografi begini. Jadi, semuanya nama begini. Kalau nak nama Chin Lin Li, contohnya letak Chin ataupun bukan bibliografi letak Chin L L dalam bibliografi. Nama Arumugam Muthusamy bagaimana bagaimana, nama Jepun bagaimana bagaimana dan seterusnya. Ada contoh-contoh. Jadi, kalau misalnya kalau kita lihat di sini kita lihat dalam buku ini kalau rujukan dalam tesis kita letak kalau ni Normaliza Abd Rahim 2019 dalam kurungan. Kemudian, ada jadi kalau kurungan semua letak kurungan semua ada takde koma. Jadi ini titik dua kalau ada halaman dan seterusnya. Kita ada banyak contoh-contoh kita ya. Jadi bibiliografi hendaklah mengandungi maklumat seperti berikut. Jadi ini ada semua maklumat-maklumat dia. Jadi, penulisan rujukan dalam tesis bagaimana. Ini semua arahan ya. Jadi ada cara-cara penulisan semua ada dalam ini supaya ia tidak keliru. Apa yang saya nak jelaskan di sini pastikan apa penulisan dia mesti betul dalam bibiliografi dan juga yang penting ini dalam tesis, ini bibliografi. Okey Apa yang awak rujuk dalam tesis perlu ada dalam bibliografi. Kemudian semak. Saya suka semak secara manual yang manual maknanya saya printkan bibiliografi letak tepi. Laptop letak kat sini. Tengok muka surat satu-satu letak. Kalau yang dah kita letak warna merah dekat laptop lepastu bibiliografi kita tanda right. Sebab kalau buat manual memang betul. Kita bukan nak percaya sangat dekat mesin ni. Bukan tak percaya ya, memang tak percaya. Mesin nama pun mesin kan. Jadi dalam tesis ada rujukan tu dalam bibilio ada rujukan tu. Ni sebelum kita nak hantar tesis ni. Kemudian kita semak dalam bibiliografi ada nama tu kenalah dalam tesis pun ada bermakna kita kena cross represif. Bermakna kedua-duanya pasti ada, ada yang tak ada buang, janganlah semata-mata bercita-cita nak bibiliografi sampai 10, 15 halaman sedangkan tak ada pun dalam tesis, memang kita pemeriksa kita semak satu-satu.  Sebab itu tugas pemeriksa satu-satu. Itulah kerja saya, saya baca dalam tesis, saya buka saya tengok belakang, saya baca saya right.  Eh ni kenapa belakang dalam ni tahun contohnya dalam dalam ini namanya Muhammad Mustaqim Roslan 2019 tiba-tiba dekat belakang Muhammad Mustaqim Roslan 2018 pula dah lain pulak. Itu macam seolah ada dua artikel berbeza jadi salah macam contohnya dalam bibiliografi ada. Aiman Mustaqim Roslan 2019 tengok dekat dalam Aiman Mustaqim Roslan 2015 memang tak kena lah dua-dua salah. Jadi, pastikan semak satu-satu. Okey untuk tesis ya, memanglah untuk tesis dan juga untuk artikel pun macam tu ya kita perlu ada 70% rujukan terkini. Terkini maknanya macam saya kata ya mestilah rujukan yang 5 tahun kebelakang. Jadi yang itulah yang awak-awak pastikan kalau awak hantar tesis pada 2023 maknanya lima tahun kebelakangan 2022, 2021, 2020, 2019 , 5 tahun ke belakang. Okey 70% mana apa yang awak buat ialah jumlah kesemua dulu semua dalam bibiliografi, okey dalam bibiliografi. Kemudian, mula jumlah contohnya jumlah nanti kita bagi contoh ya. Jumlah ada 100 semua sekali dalam tesis dia kemudian saya kira yang 5 tahun ke belakang. Okey, lima  tahun ke belakang saya kira ada 70 , 70 ya . Jadi awak tekan awak punya kalkulator dekat telefon awak yang mahal daripada saya tu, jadi, awak tekan kalkulator jadi tekanlah apa X 100,  maknanya awak sudah ada 70% rujukan terkini . Maknanya tesis ini boleh diterima . Boleh diterima kalau misalnya ialah maklumlah kita ni nak sebenarnya nak mengelak daripada pelajar ni plagiat dia tiru bulat-bulat lah ataupun pelajar tu memang memang malas lah kesimpulannya. Nak baca pun tak nak, nak rujuk yang terkini lagilah tak nak lepas tu bila kita tanya kenapa tak ada rujukan terkini. “Oh, tak ada kajian Prof tak ada, saya cari-cari tak jumpa”. Yang dia cari tu ada tiga je artikel yang dia cari yang lagi 546 artikel tajuk sama dia tak cari. Jadi, dia kata “saya dah cari tapi tak jumpa”. Aduhai, jadi ayat tu kita tak mahu terima. jadi semua pun tak terima bukan saya tak terima saya rasa semua penyelia pun tak terima. Jadi pastikan awak cari tepat dapat 70% memang boleh terima boleh duduk goyang kaki pergi jalan-jalan, pergi IOI makan banyak-banyak sebab bolehlah kita meraikan bahawa rujukan 70% sudah tercapai haa begitu. Jadi, pastikan 70%. Janganlah sampai awak dapat, “Alamak Prof 20% je Prof? saya dah usaha tiga tahun saya usaha nak cari rujukan yang terkini tak jumpa saya dapat semua kebanyakan 1980-an”. Pastu dapatlah 2010 ke bawah memang saya kata sila lah buat Universiti sendiri sebab dia tak usaha langsung jadi pastikan 70% daripada rujukan terkini . Tengoklah bila tarikh yang awak nak hantar, buatlah rujukan itu. Jangan ada satu lagi ya. Contohnya kalau awak nak hantar tadi 2023. Okey, dia nak hantar 2023 tu pada bulan Disember, Okeylah kita ambil Oktober ya Oktober dia hantar 2023. Tetapi didapati bahawa yang rujukan 2023 tiada. Langsung tiada dalam tesis tersebut sedangkan masa yang dia nak submit ialah Oktober. Maknanya artikel untuk 2023 dah keluar banyak dah. Dah keluar banyak tapi bila kita semak tak ada rujukan 2023. Ha 2022 lagi dah tak ada yang dia banyak yang ini 2021 2022. Tak bolehlah. Kita kenalah ada terutama yang ini yang memang kalau yang ada terkini masa awak hantar tesis Memang terbaik lah. Ada pula ini lagi ya jadi ini penting jangan yang ini dia kita fokus jadi pastikan ada pada tarikh awak hantar tu tahun itu punya rujukan mesti ada. Okey penting.  Bahagian ini penting rujukan ni semua penting. Cara-cara nak rujuk semua ada dekat dalam ni. Ada pelbagai cara buat rujukan bibiliografi dan rujukan bagaimana kita nak tulis semua cara dia berbeza. Ya. Tapi kalau nama Melayu dalam Jurnal melayu memang tulis nama penuhnya Normaliza Abd Rahim Contoh dia. Tetapi kekadang saya hantar artikel ke jurnal antarabangsa , contohnya saya dah tulis dalam artikel tu Normaliza Abd rahim bibiliografi Normaliza Abd Rahim tetapi dia orang yang format kan semula jadi nama saya jadi, jadi begini. Dia automatik kan buat saya tak buat sebab saya percaya sebab kalau yang ini ada berjuta-juta orang nama Rahim N.A. Terutamanya Rahim ini memang ramai lah berjuta. Jadi sebab itu saya amik Normaliza Abd Rahim tapi terpaksa lah kita ikut cara jurnal itu. Sebab jurnal antarabangsa memang dia ada format dia sendiri kena kadang-kadang kita submit saya submit dihantar balik katakan mohon untuk tukar, tukar cara penulisan sebaik kena ikut cara dia Ini kerana kalau barat memang nama akhir lah. Sebab itu dia kena ikut semua cara barat jadi ikut ikut lah cara barat. Terpulang kepada apa yang terkeluar. Ini kalau jurnal. Nanti jurnal saya jelaskan dalam video yang lain. Jadi jelas ya tentang penulisan bibiliografi ini sangat penting 70% kalau tak cukup cari lagi.  Jangan hantar tesis selagi tak cukup sebab ini menunjukkan kualiti tesis tersebut.  misalnya awak dapat 60% tu memang tak boleh nak di terima sebab macam tak nak usaha sebenar boleh je cari banyak je artikel yang awak boleh sorot untuk dah artikel terkini yang awak boleh sorot ya.


TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS

11. Write a Bibliography. #Let'sWriteAThesis

Bibliography. This bibliography is important, of course all is important, all the chapters in the thesis are important, all the writing is important, the bibliography is also important. So, when we want to do bibliography, we have to be consistent. We either do APA style or MLA. But, usually his students like this APA, he said it is easy but when we look at it make a mistake too. So this bibliography if APA is normal if we look in this book I have an example of how to write a reference in the form of APA. Because if I put two, usually in most theses is APA. So we have to make sure that if the journal if the journal reference he has the name of the italic journal. So if we look here if we look at the examples found in errr in this. Just a second. Okay. We are all at once. how can we, bibliography and reference examples Malay name we want to refer to any kind of name. For example, if the bibliography is a reference to the name of Alim Al Mustaqimbillah Roslan. His name is a long play. For example, the name of the Malay name Malay touched all long-length. Today it's known is a Malay name three words, there are up to four words, there are up to five, i'm going to write a bit tired in the later school years. That is why the name, for example the name of Alim Al-Mustaqimbillah finally his mother, he left, what is the name for the stamp, so all the notebooks he stamped only. No need to write by hand. Thus, the name of Malay park full name. The bibliography is full and the references are full. In this thesis, in this bibliography. So, everything is named like this. If you want the name Chin Lin Li, for example put Chin or not bibliography put Chin L L in the bibliography. Name Arumugam Muthusamy how how, Japanese name how how and so on. There are examples. So, if for example if we look here we see in this book if the reference in the thesis we put if this Normaliza Abd Rahim 2019 in parentheses. Then, there is so that if all the brackets are in the brackets, there will be no coma. So this is point two if there is a page and so on. We have many examples of us yes. So the bibliography should contain the following information. So here is all his information. So, writing a reference in the thesis how. These are all instructions. So there are ways of writing all there in this so that it is not confused. What I want to explain here is make sure that what he writes must be correct in the bibliography and also that this is important in the thesis, this is the bibliography. Okay What you refer to in the thesis should be in the bibliography. Then check. I like to check manually which manual means I print the sidebar bibliography. The laptop is located here. Look at the pages one by one. If we have put a red color near the laptop then our bibliography is the right sign. Because if you make a manual, it is correct. We do not want to believe very close to this machine. Not that I don't believe it, I do not believe it. The name machine is also a machine, right? So in the thesis there is that reference in the bibilio there is that reference. This is before we want to submit this thesis. Then we check in the bibliography there is a name that must be in the thesis also means we have to be cross repressive. This means that both must be there, some are not discarded, do not just aspire to bibliography up to 10, 15 pages while not even in the thesis, we do check our examiners one by one. That is why it is the duty of the examiner one by one. That is my work, I read in the thesis, I open I look back, I read I right. Eh, why is the back in this year, for example in this, his name is Muhammad Mustaqim Roslan 2019, suddenly near the back of Muhammad Mustaqim Roslan 2018, it is different. It's as if there are two different articles so one of the examples in the bibliography is there. Aiman ​​Mustaqim Roslan 2019 look closely in Aiman ​​Mustaqim Roslan 2015 is not wrong, both are wrong. So, be sure to check one by one. Okay for the thesis yes, of course for the thesis and also for the article like that yes we need to have 70% latest reference. The latest meaning is like I said yes it must be a reference 5 years ago. So that is what you make sure if you submit your thesis in 2023 it means five years from 2022, 2021, 2020, 2019, 5 years back. Okay 70% of what you do is the sum of all first all in bibliography, okay in bibliography. Then, start the number for example the amount later we will give an example yes. There are a total of 100 all at once in his thesis then I count that 5 years back. Okay, five years ago I thought there were 70, 70 yes. So you press you have a calculator near your phone that is more expensive than me, so, you press the calculator so press what X 100, it means you already have 70% of the latest references. This means that this thesis is acceptable. It can be accepted if, for example, you know we want to actually want to avoid this student plagiarism he imitated completely or the student is really lazy in conclusion. I want to read but I don't want to, I want to refer to the latest and I don't want to miss it when we ask why there is no latest reference. "Oh, there is no Prof study, there is no search, I was looking but could not find it". What he was looking for was three articles he was looking for and another 546 articles of the same title he was not looking for. So, he said "I searched but did not find". What, so that sentence we do not want to accept. so everyone does not accept, not I do not accept, I think all supervisors do not accept. So make sure you find exactly can 70% can accept can sit rocking legs go the streets, go IOI eat a lot of reasons we can celebrate that the reference 70% has been achieved haa so. So, make sure 70%. Do not until you get, "Oh Prof 20% only Prof? I have been trying for three years, I tried to find the latest reference, but I did not find it, I got it all in the 1980s ”. Then I got 2010 and below, I said please make your own University because it is not a direct effort so make sure 70% of the latest references. See when the date you want to send, make that reference. Don't have another one. For example, if you want to send 2023. Okay, he wants to send 2023 in December, Okay, we take October, yes October he sent 2023. But it was found that the 2023 reference does not exist. Absolutely not in the thesis while the time he wants to submit is October. This means that articles for 2023 have come out a lot. It has come out a lot but when we check there is no reference 2023. Ha 2022 again there is not much he has this 2021 2022. It is not allowed. We have to have this, especially this one, which if it is the latest when you submit your thesis, it is the best. There is this again, yes, so this is important, don't focus on this one, so make sure it is on the date you sent it, that year there must be a reference. Okay important. This section is important this reference is all important. Ways to refer all are close in here. There are various ways to make a bibliographic reference and reference how we want to write all the ways he is different. Yes. But if the name of the Malays in the Malay Journal wrote his full name was Abd Rahim Normaliza Example him. But sometimes I send articles to international journals, for example I have written in the article Normaliza Abd rahim bibliography Normaliza Abd Rahim but he is a person who naturally formats my name so, so this. He automatically for me did not do it because I believe because if this one has millions of people named Rahim N.A. Especially this Rahim is indeed millions. So that's why I am friends with Normaliza Abd Rahim but we have to follow the way of the journal. Because international journals do have their own format, sometimes we have to submit, I submit, send back, say please change, change the way you write, you have to follow his way. That is why he has to follow all the western ways so follow the western way. Depends on what comes out. This is a journal. Later my journal will explain in another video. So it is clear that the writing of this bibliography is very important 70% if you do not look enough anymore. Do not submit a thesis as long as it is not enough because this shows the quality of the thesis. For example, you get 60%, you really can't be accepted because you don't seem to want real effort, you can look for many articles that you can highlight for the latest articles that you can highlight.

 

Rujukan:

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 11. Menulis Bibliografi. #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 8, 2021 melalui pautan 

https://www.youtube.com/watch?v=LfEH5vpCwBs

Saya sudah subscribe! 



Kehadiran minggu 11!



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(3)






6. Definisi Operasional & Organisasi Kajian (Bab 1). #JomTulisTesis

1.8 DEFINISI OPERASIONAL

1.8.1 MAKNA TEKSTUAL

Ini agak sukar kerana kadang-kadang pelajar ini keliru. Operasional bermakna tentang definisi kajian yang kita lakukan bukan definisi konsep. Bukan buat apa makna wacana? Apa makna skrip? Apa makna tekstual? Apa makna animasi?cerita satu? Rakyat satu? Itu salah yer. Kita bukan nak kaji definisi itu. Kalau definisi tiap-tiap satu pelajar akan rujuk kamus dewan dia rujuk semua jenis kamus. Tak boleh. Jangan. Jadi operasional tentang kajian kita. Jadi definisi operasional ini minima dua atau paling maksima pun tiga supaya apabila pembaca faham maksud kajian itu. Kalau kita tengok tajuk ini, kita boleh ambil wacana tekstual. Lagi satu skrip animasi cerita rakyat Melayu. Kalau kita nak bezakan skrip animasi tiada kaitan. Untuk tajuk ini mungkin ada dua. Tajuk lain mungkin ada tiga. Klau kita amik tajuk kejuruteraan misalnya mungkin definisi operasionalitu ada banyak dia punya pemboleh ubah dalam tu. Kalau daripada tesis sains pun begitu. Ada banyak pemboleh ubah yang membolehkan kita membuat definisi operasional. Jadi pemeriksa faham apa yang diterangkan itu dalam tesis tersebut. Kalau kita tengok tesis bidang ekonomi pun begitu. Kita ada banyak dia punya pemboleh ubah. Jadi mungkin lebih daripada tiga. Jadi untuk ini kita focus kepada dua. Ini saya bagi contoh. Jadi awak boleh buat macam ini. Contohnya wacana tekstual tapi waana ini mesti berkaitan dengan kajian. Bermakna awak kena amik dari rujukan. Caranya awak buat wacana tekstual berkaitan skrip animasi. Contohnya wacana ini akan dianalisis dengan menggunakan tiga elemen. Kandungan, konteks dan andaian. Jadi menurut Normaliza Abd Rahim (2019) wacana tekstual apa dia,apa dia dan apa dia. 


1.8.2 SKRIP ANIMASI CERITA RAKYAT MELAYU

Jadi ini kenalah berkaitan dengan kajian awak. Apa dia?. Huraikan ringkas. Skrip animasi ini terdiri daripada 20 cerita sebab dalam awak punya analisis ada 20 cerita. Jadi skrip animasi ini berbentuk apa dia,apa dia. Jadi skrip animasi ini awak kena huraikan berkaitan dengan kajian kita. Kalau tiada rujukan boleh diterima. Definisi yang ini memang berkaitan dengan kajian awak. Jadi dadua cara. Satu cara mempunyai rujukan dan satu lagi tiada rujukan. Maknanya awak buat huraian tentang wacana tekstual itu dari segi konteks awak punya tesis yang ini pun daripada konteks awak punya tesis. Dua-dua boleh diterima. Tetapi macam yang saya katakana sebelum ini, rujuk penyelia. Kalau rujuk penyelia kata ada rujukan letak rujukan. Kalau penyelia kata takper saya percaya bahawa kalau tiada rujukan pun saya faham dan sebenarnya tidak perlukan kerana ia berkaitan dengan kajian awak. Bukan kajian orang lain. Pun diterima. Macam saya kata sebelum ini, penyelia ini berbeza pendapat. Kalau ada sejuta penyelia, kita ada sejuta pemikiran yang berbeza. Jadi terpulang kepada penyelia. Kalau macam saya tidak perlu rujukan kerana definisi operasional ni tentang kajian bagaimana awak nak jalankan kajian. Nama pun operasi.kalau awak nak buat rujukan tak boleh yer. Tak boleh rujuk kamus. Kena rujuk daripada kajian . jangan kata menurut kamus dewan keempat, wacana tekstual ialah blab la bla. Janganlah rujuk maus. Dah kenapa. Jadi kita rujuk rujukan. Rujukan ini diambil dari kajian orang lain. 


1.9 ORGANISASI KAJIAN

Organisasi kajian ini sebenarnya terpulang kepada individu, pelajar dan juga penyelia. Yang ini biasanya saya akan suruh untuk pelajar PhD. Saya akan suruh letak organisasi kajian. Kadang-kadang pelajar Master pon boleh. Dia tak letak pun takper. Ini boleh pilih jika perlu. Organisasi kajian ini awak buat dalam bentuk perenggan. Perenggan pertama apa ada dalam bab 1. Kemudian perenggan seterusnya apa ada dalam bab 2 dan perenggan tiga apa ada dalam bab 3. Kita nak secara ringkas supaya bila penyelia baca dia tahu bab 1 ada ini. Bab 2 ada ini rupanya. Bab 3 ada ini rupanya. Penyusunan tesiskita secara teratur. Terangkan secara ringkas sahaja. Macam saya kata sebelum ini tiap-tiap bab ada pengenalankan. Pelajar PhD memang saya wajibkan supaya dia sendiri boleh faham apa ada dalam tiap-tiap bab. Kalau pelajar master terpulang kat mereka. Pelajar bachelor dan diploma pun ada pilihan nak buat atau tak. Pokoknya terpulang kepada penyelia. 


1.10 KESIMPULAN

Tadi semua bab mesti ada kesimpualn. Tiada kesimpulan tak boleh sebab kita kena simpulkan apa yang ada dalam bab tersebut. Jadi ada yang saya dapati tesis tiada kesimpulan. Tergantung huraian tiba-tiba masuk bab 2. Jadi tiada kesinambungan bab 1 dengan bab 2. Macam bab 1. Dia jadi macam entity lain pulak. Takder kaitan langsung dengan bab 2. Jadi ingat ayat akhir kita kena letak kaitkan dengan bab seterusnya iaiatu bab 2 akan membincangkan sorotan kajian blab la bla. Dengan cara itu bolehlah kita dapati ada kesinambungan antara bab 1 dan bab 2. Sama juga macam yang saya terangkan dalam bab-bab yang lain. Dalam ayat akhir kita perlu nyatakan apa yang ada dalam bab seterusnya. Jadi penting ada kesimpulan. Tapi tengok kepada keinginan penyelia. Pemikirian berbeza macam saya kata tdi difeffrent school of thought. Jadi bila berbeza kita kena redha dan kita terima. Ok ni bab 1 kita dah bersemangat. Halaman untuk bab 1 ialah 8 hingga 10 halaman sahaja. Inikan bahaya sebab ada pelajar dia letak sampai 30 halaman. Nak tahu kenapa jadi 30? Bahagian masalah kajian itu pun dah 15 halaman. Bila masalah kajian itu 15 halaman seolah dia buat sorotan kajian. Itu dah salah sebab masalah kajian ini kita ambik yang betul-betul penting. sedangkan kita tahu bahawa dalam bab 2 ada banyak jurang. Jadi itu pun semua adalah masalah tapi kita amik ambik yang penting sahaja. Jadi bila dia letak masalah kajian itu 30, bermakna memang salah lah. Dia jadikan kajian itu panjang lebar. Semangat sangat dia tulis masalah kajian dia jadi banyak halaman.yang lain tu memang lah sikit-sikit macam sorotan kajian. Dah salah. Macam saya kata tadi, masalah kajian itu kita fokuskan ikut objektif. Objektif ada dua, dua perenggalah masalah kajian. Objektif ada tiga, tiga perenggan. Padat kat dalam tu walaupun ringkas. Jadi yang selebihnya jurang pendidikan yang lain ada dalam bab 2. Jadi boleh rujuk daripada situ. Jadi kita buang kita letak macam ini. Paling banyka lebih kurang 12 macam itu. Tpi janganlah kurang daripada lapan. Jadi macam kurang halamanlah pulak. Jadi lebih sikit-sikit boleh. Kalau nak sampai 15 pon boleh mungkin sebab dia bersemangat nak tulis latar belakang. Tiada masalah tapi jangan lebih. Lebih daripada 15 mmang tak bolelah sebab kita takut ia jadi keseluruhan bab 2. Jadi bab 2 tu nanti pemeriksa akan pangkah ini tak boleh, dia potong-potong. Kalau saya nampak tesis tu panjang sangat saya tulis kat sini ini sepatutnya masuk bab 2. Sebab masa viva senang saya ingat. Yang saya lipat adalah setebal-tebalnya. Yang tak berkaitan dengan masalah kajian pun berleter je lebih. Menurut pendapat dialah. Dia kata saya dapati bahawa pelajar memang tak suka belajar. Masa tu baca kertas awak tu, siapa yang awak kata. Dia bagi pendapat ikut suka dia je. Itu yang menjadi masalah dalam kajian nanti.



TERJEMAHAN INGGERIS

6. Operational Definition & Organization of the Study (Chapter 1). #Let’sWriteAThesis

1.8 OPERATIONAL DEFINITION

1.8.1 TEXTUAL MEANING

This is quite difficult because sometimes these students are confused. Operational means about the definition of the study we are doing not the definition of the concept. What is the meaning of the discourse? What does the script mean? What is the textual meaning? What is the meaning of animation? Story one? People one? That's wrong yer. We do not want to study that definition. If the definition of each student will refer to the hall dictionary he refers to all types of dictionaries. Can not. Don't. Be operational about our study. So this operational definition is at least two or at most three so that when the reader understands the meaning of the study. If we look at this topic, we can take a textual discourse. Another animation script Malay folklore. If we want to differentiate the animated script has nothing to do. For this title there may be two. Other titles may have three. If we like the title of engineering, for example, maybe the operational definition has a lot of variables in it. If it is from a science thesis, it is the same. There are many variables that allow us to make operational definitions. So the examiner understands what is described in the thesis. If we look at the thesis in economics, so is it. We have a lot he has variables. So maybe more than three. So for this we focus on two. Here I am for an example. So you can do this. For example textual discourse but this waana must be relevant to the study. That means you have to be friendly from the reference. How do you create a textual discourse related to animated scripts. For example this discourse will be analyzed using three elements. Content, context and assumptions. So according to Normaliza Abd Rahim (2019) textual discourse is what she is, what she is and what she is.


1.8.2 ANIMATION SCRIPT FOLKTALE ENGLISH

Therefore, analysis should be done with careful study. What is it ?. Briefly describe. This animated script consists of 20 stories because in the wake of the analysis there are 20 stories. So this animated script shapes what he is, what he is. So this animated script woke up to be elaborated with our study. If no reference is acceptable. This definition is indeed related to careful study. So both ways. One way is different reference and another no reference. This means that you make a description of the textual discourse from the point of view. Both are acceptable. But as I said before, consult the supervisor. If you consult the supervisor, there is a reference place. If the supervisor says takper I believe that even if there is no reference I understand and in fact it is not necessary because it is related to careful study. Not someone else's study. Also accepted. Like I said before, these supervisors have different opinions. If there are a million supervisors, we have a million different thoughts. So it is up to the supervisor. If so, I do not need a reference because the operational definition is about the study of waking up and conducting research. Even the name of the operation. If you want to make a reference, you can not. Cannot refer to dictionary. Must refer to the study. do not say according to the fourth board dictionary, textual discourse uses blab la bla. Do not consult maus. Why not? So we refer to the reference. This reference is taken from the study of others.


1.9 ORGANIZATION

The organization of this study is actually up to individuals, students and even supervisors. This one I usually recommend for PhD students. I will order the study organization. Sometimes Master pound students can. He is not even located. This can be selected if necessary. The organization of this study you made in the form of paragraphs. The first paragraph is in chapter 1. Then the next paragraph is in chapter 2 and the third paragraph is in chapter 3. We want to briefly so that when the supervisor reads he knows chapter 1 is here. Chapter 2 is here apparently. Chapter 3 is here apparently. Organizing our thesis regularly. Explain briefly only. Like I said before, every chapter has an implementation. A PhD student is indeed obligatory for me so that he himself can understand what is in each chapter. If the master student is up to them. Bachelor and diploma students also have a choice to make or not. The point is up to the supervisor.


1.10 CONCLUSION

Earlier all chapters must have conclusions. There is no conclusion because we have to conclude what is in the chapter. So there I find the thesis no conclusion. Depending on the description suddenly enters chapter 2. So there is no continuity of chapter 1 with chapter 2. Like chapter 1. He becomes like any other entity. Destiny is directly related to chapter 2. So remember the last sentence we have to put in relation to the next chapter which is chapter 2 will discuss the highlights of the study blab la bla. That way we can find the continuity between chapter 1 and chapter 2. Just like I explained in the other chapters. In the last sentence we need to state what is in the next chapter. So it is important to have a conclusion. But look at the wishes of the supervisor. Thoughts are different as I said tdi difeffrent school of thought. So when it is different we have to be content and we accept. Ok this is chapter 1 we are excited. The pages for chapter 1 are only 8 to 10 pages long. This is dangerous because there are students he puts up to 30 pages. Want to know why to be 30? The problem section of the study is already 15 pages. When the problem of the study was 15 pages it was as if he was making a study highlight. That is wrong because the problem of this study we take is really important. whereas we know that in chapter 2 there are many gaps. So even that is all a problem but we amik ambic only important. So when he puts the study problem 30, it means it is wrong. He made the study lengthy. He was very enthusiastic about writing his research problems so there were many pages. The others were indeed a little like the highlights of the study. Wrong. Like I said earlier, we focus on the problem of the study according to the objectives. The objective is to have two, two problem-solving studies. Objectives are three, three paragraphs. Dense inside even though simple. So the rest of the other education gaps are in chapter 2. So you can refer from there. So we throw our place like this. At most 12 there are about 12 of them. Tpi should not be less than eight. So it looks like there are less pages. So a little more can. If you want to reach 15 pounds, it may be because he is eager to write the background. No problem but no more. More than 15 mmang is not possible because we are afraid it will be the whole of chapter 2. So chapter 2 later the examiner will cross this can not, he cut. If I see that the thesis is very long, I will write it here, it should go into chapter 2. Because the viva time is easy for me to remember. What I fold is as thick as it gets. What is not related to the problem of the study is even more complicated. In his opinion he is. He said I found that students do not like to study. That time read your paper, who did you say. He shared his opinion. That is the problem in the study later.


Rujukan:

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 6. Definisi Operasional & Organisasi Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 7, 2021 melalui pautan https://youtu.be/6bANk-CrrhI 


Saya sudah subscribe!



Kehadiran minggu 11!



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(2)

  





5. Kepentingan Kajian (Bab1). #JomTulisTesis

Kepentingan kajian ini kita perlu jelaskan atau ceritakan secara terperinci kerana di sini kita biasanya dalam borang pemeriksa kita ada satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Yelah kalau kajian tak penting, kenapa kita perlu jalankan kajian. Jadi sebab itulah kita jalankan kajian. Jadi untuk bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini, kita kena ambik yer, kalau contohnya sekarang kajian kita tentang wacana teks animasi cerita rakyat. Jadi kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita kena nyatakan. Dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi, daripada kajian ini, kita lihat mungkin kepentingan kepada masyarakat. Jadi apa dia? Kena huraikan bawah ini. Jadi masyarakat itu besar, jadi bila besar itu, kita huraikan dalamsatu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi. Apa yang kecik lagi? Contohnya kementerian pelajaran atau kementerian pendidikan. Jadi letak tajuk ini,makna kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting. Tapi pastikan bila kita nak hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk tu dari segi mana? Dari sudut mana? Yang penting tu. Jadi kemudian turun lagi kepada yang lebih kecil lagi. Mungkin sekolah. Sekolah tu dari sudut mana. Dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada guru sahaja, guru besar ataupun pelajar . Jadi itu yang lain pulak. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar hinggalah ke kecil. Ok sekarang ni dari segi pelajar. Dari segi mana pentingnya. Huraikan pulak dalam satu perenggan. Kemudian yang sini mungkinlah guru sebab guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (PnP). Jadi kita huraikan dari segi apa?. Jadi dalam ini kadang kala didapati ada penyelia yang nyatakan bahawa setiap huraian dalam ini yang awak jelaskan untuk subtopik ini perlu disokong dengan sarjana atau kajian lain. Bolehh juga sebenarnya macam saya katakana terpulang kepada penyelia kerana saya ulang sekali lagi iaitu setiap penyelia mempunyai different school of thought. Jadi pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata okay awak letak sokongan kenapa pentingnya kepada masyarakat. Kenapa kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru?. Jadi kena ada sokongan. Bagi saya kalau dihuraikan di sini sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita buat huraian kalu tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu. Bertapa pentingnya kajian ini kepada masyarakat,kementerian. Sekolah, pelajar dan guru. Julah kepentingan ini biasanya takkan kita nak letaksatu sahaja, nanti nampak sangat tak penting kajian ini jadi biasanya kita akan letak minima tiga dan maksima lima. Ini biasalah kalau nak lebih lima boleh tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin akan termasuk dalam kateogri yang sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat subtopik. Cantumkan ia supaya menjadi satu subtopic yang lain. Hal ini kerana apabila terlalu banyak kepentingan kita sebagai pemeriksa akan lihat kenapa ini sama dengan ini. Ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu huraikan? Nak pecah-pecahkan pula. Jadi kalau minima tiga kita boleh kumpulkan. Jadi ingat bila buat kepentingan kajian ini mestilah daripada besar kepada kecil iaitu daripada masyarakat kepada pelajar dan guru. 


TERJEMAHAN INGGERIS

5. Significance of the Study (Chapter 1). #Let'sWriteAThesis.

The importance of this study we need to explain or narrate in detail because here we are usually in our examiner boring there is a section that shows what the importance of this study. If research is not important, why do we need to conduct research. So that's why we do research. So for this section we will write using subtopics. So the subtopic of the importance of this study below we have another subtopic. So this part, we have to ambiguous yer, if for example now our study of the discourse of animated text of folklore. So this study is important because of what? For whom? So we have to state. In the importance of this study we have to explain in large terms first. So, from this study, we see perhaps the importance to society. So what is he? Need to describe below. So the community is big, so when it is big, we describe it in one paragraph. Then we shrink again. What else is small? For example the ministry of education or the ministry of education. So put this title, the meaning of this study is important for this one. So explain below why he is important. But make sure when we want to explain that we link back to our study. In what sense is the title? From which angle? That is important. So then down again to the smaller ones. Maybe school. Which school is it from? In what sense is this study important. So is it important for teachers only, headmasters or students. So that's another pulak. So this one we can place students. So from big to small. Ok now this is in terms of students. In what sense is it important. Explain pulak in one paragraph. Then here may be the teacher because the teacher needs to provide materials for teaching and learning (PnP). So we describe in what terms ?. So in this sometimes it is found that there are supervisors who state that every description in this that you explain for this subtopic should be supported by scholars or other studies. It can also actually be like I said it depends on the supervisor because I repeat again that every supervisor has a different school of thought. So our thinking is different. So maybe some supervisors say okay you put support why it is important to the community. Why the ministry? Why school? Why students? Why teacher ?. So there must be support. For me, if described here, the reason for me is the importance of this study according to your own research. So when we make a description here it is closely related to our study. Meaning explain from which angle it is important. So when we make a description if there is no reference, it doesn't matter because the description you wrote in this is clear enough for each one. How important this study is to the community, the ministry. Schools, students and teachers. Julah this importance usually we do not want to leave alone, later it seems very unimportant this study so usually we will put a minimum of three and a maximum of five. This is normal if you want more than five, but if there are too many, it is very likely to be included in the same category. So we do not need to put a lot of very subtopic. Combine it so that it becomes another subtopic. This is because when there is too much of our interest as examiners we will see why this is the same as this. This is the same. Why do you need to explain? Want to break it anyway. So if there is a minimum of three we can collect. So remember when for the importance of this study must be from large to small that is from the community to students and teachers.

 

Rujukan:

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 5. Kepentingan Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 7, 2021 melalui pautan 

Saya sudah subscribe!



Kehadiran minggu 11!



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(1)






7. Sorotan kajian (Bab 2). #JomTulisTesis

Bab 2 ye, sorotan kajian. Dalam sorotan kajian, 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita nak huraikan apa yang ada dalam bab ini. Juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada 2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita ya. Jadi, Dicadangkan kalua biasanya ya kalau untuk Master, Bacelor dan juga Diploma kita boleh ada 2 subtopik. Itu terpulanglah. Kita tengok berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian yang PhD pula, kita kadang-kadang ada 3 subtopik ataupun 2. Kita tengok jugalah apa pemboleh ubah dalam subtopik ini. Macam contohnya 2.2 ini kajian tentang, okay, kita ambil yang besar dulu. Secara menyeluruh dahulu. Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Okay, jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah, kita letakkan kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu, 5 tahun kebelakang. Okay, ini saya jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang maknanya tahun  yang awak hantar tesis tolak belakang 5 tahun. Bukannya tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020, kemudian awak nak tolak pula ambil 5 tahun kebelakang. Ini dah salah, kerana awak baru daftar 2020. Maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau hantar tesis 2023 maknanya sorotan kajian tentu lah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi apa yang ada dalam ni mestilah yang 5 tahun yang terkini. Jadi sebagai pelajar awak tak boleh katakan “tiada kajian”. salah! “saya tak jumpa la kajian Prof” “saya tak jumpa dekat mana yang terkini” “saya jumpa yang 1980-an, 1990-an, awal 2000” . Itu tidak boleh. Semua kajian ada. Maknanya kalau ada sikit-sikit hampir juga boleh. Itu yang kita dapat jurang penyelidikkan. Jadi yang ini awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut, kemudian sokong. Jadi sekarang dalam  sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis. Dalam sorotan kajian ini perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan barulah ia jadi kritis. Tidak bolehlah,  ada pelajar dia tulis sampai 2,3 halaman. Contohnya kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2019) dia letak 2,3 halaman. 2,3 halaman nama Normaliza itu la satu yang muka halaman 1 yang lain itu dia tulis sahaja sampai 3 halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati tidak kritis. Jadi ini. Kemudian awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi. Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi bagaimana? Ini contoh ya. Animasi dari segi skrip sahaja ke , animasi cerita biasa ke, animasi cerita rakyat ke, semua masuk disini. ambil 5 tahun yang terkini dan kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat juga perlu diambil. Jepun, Korea, Cina. Semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas terutama animasi ini. Memang ada banyak kajian dari Jepun terutamanya. Jepun yang paling terkenal dengan animasi ya. Jadi, huraikan itu pastikan  kritis kemudian baru masuk jurang penyelidikan. Okay, dalam jurang penyelidikan ini, mesti jelaskan apa jurang yang ada dalam ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini, kajian ini berfokus kepada apa. Contohnya blablabla, awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Ok, ada jurang nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna bila kita nak jelaskan jurang itu senaraikan nama-nama dalam ini letak disini kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan yang nombor dua.  Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan. Sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan dengan kajian awak. Itu tadi jurang penyelidikan dan 2.5 kesimpulan. Okay. Jadi kita harus pastikan rujukan 5 tahun kebelakang. Nombor dua penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan iaitu perlulah kritis. Kajian seperti hampir sama. Kita banyak ya berbeza pun boleh. Tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi maknanya cari perkataan yang bersesuaian. Perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju. Ada banyak. Jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting  kerana kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak seperti karangan biasa tanpa penanda wacana.  Ini harus. Kita lihat perkara penting ya 5 tahun kebelakang ,persamaan dan perbezaan iaitu penulisan secara kritis, dan mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikkan perlu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan kajian dengan kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang lain. Ayat-ayat dalam kesimpulan haruslah letak  seterusnya iaitu bab 3 blabla.. Jadi untuk halaman. "Berapa halaman ya Prof?”. Jadi biasanya kalau pelajar bacelor  atau diploma dengan master  biasanya kita letak yang sama iaitu 2:2, 2.3 kita boleh letak 15:15. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini. Untuk PhD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga, jadi untuk 2.2, 2.3 kita naik. Ok, ni 30, ni 30 jadi 60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang dalam 25:25. Berbeza jumlah halaman dia, berbeza kerana kalau kurang sorotan nampak sangat pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan adalah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikann kajian tersebut dan kita kaitkan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak untuk kita sorotkan dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa yang kita mahu cari perbezaan, apa yang kita mahu cari jurang penyelidikan. Tidak ada. Jadi sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati apabila saya menjadi pemeriksa pelajar PhD dan pelajar master, dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk keseluruhan bab sahaja. Kemudian ada pelajar PhD dia punya ada 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD dia. Sorotan kajian ini juga penting. Serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4 bab 5. Kira semua bab-bab penting. Jadi, janganlah jadikan halaman terlalu sedikit sehingga  kita tidak dapat mencari apakah jurang penyelidikan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian. Adakah ada persamaan?, adakah ada perbezaan?, adakah awak buat penulisan secara kritis? adakah awak guna penanda wacana yang bersesuaian? adakah awak sorot kajian 5 tahun kebelakang? Ini semua penting dalam sorotan kajian.


TERJEMAHAN INGGERIS:

7. Highlights of The Study (Chapter 2). #Let'sWriteAThesis

This Chapter 2, Highlights of the study. In the highlights of the study , 2.1 introduction. As usual in this introduction, we want to elaborate on what is in this chapter. Also explain in this chapter consists of 2 related subtopics. Make sure the subtopics are related to our topic. It is suggested that for master, bachelor or diploma we can have 2 subtopics. That's up to you. We see how many variables are in each of those titles. Then the PhD, we sometimes have 3 subtopics or 2. We also see what variables in this subtopic. Like for example 2.2 this is a study about, we take the big one first. Overall first. Maybe we take the study of discourse only. Okay, so we put a study on this discourse we put, we put studies that make sure that the study is 5 years ago. Okay, here I explain many times that 5 years back means the year you submit your thesis minus the last year 5 years. Not the year you registered. If we register for 2020, then you want to reject and take 5 years ago. This is wrong, because you just registered 2020. It means your expectation to submit a thesis may be 2023. So if you submit a thesis 2023 it means the highlights of the study must be the last 5 years of 2019. So what is in this must be the latest 5 years. So as a student you can not say "no study". Wrong! "I did not find it Prof. study" "I did not find near the latest" "I found the 1980s, 1990s, early 2000s". That can't be. All studies are available. This means that if there is a little bit, it is also possible. That's what we get research gaps. So this one you can put. So make sure you take a study that is so striking about discourse. For example, you describe everything about the study, then support. So in the highlights of the study it is necessary to look for similarities and differences. That is so critical. In the highlights of this study it is necessary to look for similarities, differences then it becomes critical. no, there are students he wrote up to 2.3 pages. For example, a study by Normaliza Abd Rahim (2019) he placed 2.3 pages. 2.3 pages of normaliza's name is the one on the front page of the other page, he only writes up to 3 pages until there is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. Then you can lead to the study of animation. So overall, how in terms of animation? Here is an example. Animation in terms of scripts only, regular story animation, folklore animation, all come in here. take the latest 5 years and we if the highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs to be taken. Japan, Korea, China. All we need to take so that we have the spotlight is widespread especially this animation. There are indeed many studies from Japan especially. Japan is best known for its animation. So, explain that make sure it is critical then just enter the research gap. Okay, in this research gap, must explain what gaps are in this related to your own research. So you list these names, this study focuses on what. For example blablabla, you list the studies that are in this. Ok, there seems to be a gap in the study. Then, that means when we want to explain the gap, list the names in this place here and link back to our study. Then similar to the number two. The lists, what gaps he has, what the similarities are. That is why there are similarities and differences and relate them to your study. That was the research gap and 2.5 conclusions. So we have to make sure the reference is 5 years ago. Number two writing in the study highlights need to find similarities and differences that is critical. Such studies are almost identical. We can do a lot of different things. Do not agree. That means there is a difference. So it means to find the right word. Words support, do not support, do not agree. There are many. So the meaning of the sentence structure shows whether it is a similarity or a difference. Similarly, here also requires discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise he will be your writing like a regular essay without a discourse marker. This is a must. We see the important thing yes 5 years ago, the similarities and differences that is critical writing, and have discourse markers and also research gaps should be there as a subtopic that is to make the study in the study highlight with your own research. So as usual we conclude that conclusion like the other chapters. The sentences in the conclusion should be placed next which is chapter 3 blabla. So for the page. "How many pages, Prof?". So usually if you are a bachelor or diploma student with a master, we usually put the same, which is 2: 2, 2.3, we can put 15:15. That means 15 pages for this, 15 pages for this. For PhD because we a lot of in-depth research too, so for 2.2, 2.3 we go up. Ok, this 30, this 30 so 60. If a little less is more or less in 25:25. The purpose of our highlighting is so that we can see the difference between the existing study and we find the research gap of the study and we link the study we do. That’s why we need a lot to highlight in this chapter 2. If less means what we want find the difference, what we want to find the research gap. No. So it is very important to have the appropriate number of pages. Some, I also find when I become a PhD examiner and master student, he has so the study rattan is 14 pages only. That is for the whole chapter only. Then there is the PhD student he has there are 25 pages for all of them. So, people say it does not fit with his PhD study. The highlights of this study are also important. Equally important for chapter 1, chapter 3, chapter 4 chapter 5. Calculate all the important chapters. So, do not make the page too small so that we cannot find out what the research gap is. How do you write highlights of the study. Are there any similarities? are there any differences? do you write critically? do you use appropriate discourse markers? did you highlight the study 5 years ago? These are all important in the study highlights.

 Rujukan:

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 7. Sorotan Kajian (Bab 2). #JomTulisTesis.  Diakses pada Januari 8, 2021 melalui pautan

https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk

Saya sudah subscribe! 




Bukti Kehadiran Minggu 11!


BBM3402SATU2020: MINGGU11 ASAS GRAFIK






1. Mudah

Misalnya:
Sekeping foto sebuah basikal berwarna merah yang diletakkan di halaman rumah. Seseorang yang melihat foto tersebut akan faham bahawa foto itu ialah sebuah basikal yang berwarna merah. 

2. Warna

Misalnya:
Sekeping foto sebuah kereta yang berwarna biru dan disertai dengan pokok di belakang yang berwarna hijau. Terdapat juga warna awan yang kebiruan. Foto ini jelas menarik kerana mempunyai tiga warna yang menyerlah dan memfokuskan kepada kereta, pokok dan haiwan.

3. Teks

Misalnya:
Iklan telefon bimbit disertai dengan teks "Nipis dan Ringan" memberi persepsi tentang telefon tersebut. Oleh itu, seharusnya teks tersebut ditulis dengan besar dengan menggunakan jenis font yang menarik supaya pengguna berminat untuk membelinya. 

4. Kesesuaian

Misalnya:
Foto tiga orang kanak-kanak sedang bermain di halaman rumah yang terletak di sebuah kampung. Kanak-kanak berkaki ayam serta wajah kanak-kanak yang sedang ketawa. Langit yang hampir gelap yang menunjukkan suasana waktu petang. Terdapat tulisan di bawah foto tersebut "Suasana di kampung saya". 

5. Keseimbangan

Misalnya:
Ruang sebelah kiri gambar terdapat lima batang pokok besar seimbang dengan sebuah rumah kampung di sebelah kanan gambar. Maka, lima batang pokok besar seimbang dengan rumah kampung. Di sebelah atas gambar pula terdapat awan yang luas berwarna biru manakala di sebelah bawah gambar pula terdapat padang rumput berwarna hijau yang luas. Maka, awan seimbang dengan rumput berwarna hijau yang luas. 


Terjemahan Bahasa Inggeris

1. Simple

For example:
A photo of a red bike parked in the house yard. Someone who looks at the photo will understand that the photo is a red bike.

2. Color

For example:
A photo of a car in blue and accompanied by a green tree in the back. There are also bluish cloud colors. This photo is clearly interesting because it has three colors that stand out and focus on car, trees and clouds. 

3. Text

For example:
Mobile phone ads accompanied by the text "Thin and Light" give a perception about the phone. Therefore, the text should be written in a large size by using attractive font types so that users are interested to buying them.

4. Suitability

For example:
A photo of three children playing in the house yard of a village. Children barefoot as well as the faces of children who are laughing. The sky is almost dark which shows the atmosphere of the evening. There is a caption under the photo "Situations in my village".

5. Balance

For example:
Space in the left side of the picture there are five large trees balanced with a village house to the right side of the picture. Thus, five large trees are balanced with the village house. At the top of the picture there is a wide blue cloud while at the bottom of the picture there is a wide green meadow. Thus, the clouds are balanced with broad green grass.


Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Multimedia Dalam Bahasa. Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia. 



Berikut merupakan bukti kehadiran minggu 11!





BBN3402SATU2020: MINGGU11 HURAIAN TESIS





Masihkah Kau Ingat?

1.    Menulis dan mengolah semula dengan menggunakan ayat sendiri (Jangan menyalin (copy paste) daripada artikel atau buku).

    Huraian: Perbuatan plagiat adalah satu perbuatan yang tidak wajar. Penulisan tesis haruslah asli dan diolah dengan ayat sendiri. Pastikan kredit ke atas nama penulis artikel yang diguna disertakan dalam penulisan.

2.    Menggunakan Turnitin atau tool yang lain sebelum membuat penghantaran kepada penyelia atau jurnal.

  Huraian: Tesis yang sudah siap hendaklah disemak dahulu menggunakan Turnitin sebelum dihantar. Turnitin merupakan satu alat yang kebiasaanya akan digunakan oleh pelajar untuk mengenal pasti sama ada kerja yang dibuat itu mempunyai peratusan plagiat yang tinggi atau pun tidak. Sekiranya keputusan peratusan itu sangat tinggi maka pelajar tersebut perlu mengolah balik bahan kajian yang telah dilakukan.

3.    Membuat rujukan daripada rujukan utama. Elakkan banyak merujuk rujukan sekunder.

   Huraian: Rujukan perkara yang perlu dititikberatkan. Menjadi tanggungjawab pelajar untuk meletakkan rujukan pada setiap kerja yang telah dilakukan.

4.    Membaca banyak artikel terkini supaya lebih memahami tentang kajian yang ingin dijalankan (minimum 50 artikel).

    Huraian: Penelitian dan pembacaan artikel adalah penting bagi menambahkan ilmu dan menjana idea untuk pelajar melaksanakan disertasi.

5.    Menghadiri seminar atau persidangan supaya mendapat input tentang kajian yang berkaitan.

    Huraian: Menghadiri seminar atau persidangan untuk menambahkan ilmu boleh menjadikan pelajar lebih terdedah dengan kajian yang ingin dilaksanakan.

6.    Berbincang dengan penyelia tentang penyelidikan yang dijalankan. Elakkan dariapda berbincang dengan pelajar lain kerana pelajar bukan pakar dalam bidang.

    Huraian: Pelajar seharusnya berbincang dengan penyelia sepanjang kajian yang ingin dilaksanakan kerana penyelia merupakan orang yang mempunyai pengalaman.

7.    Jumlah halaman (lebih kurang) bagi Bab 1 (10-12 halaman), Bab 2 (30 halaman – bacelor dan Master; 50 halaman – PhD), Bab 3 (10-12 halaman), Bab 4 (40 halaman bagi setiap objektif dan Bab 5 (8-12 halaman).

    Huraian: Pelajar harus teliti dengan jumlah halaman kajian yang ingin dilaksanakan supaya tidak terlebih dan tidak terkurang jumlah halaman yang dikehendaki.

8.    Keseluruhan tesis seharusnya mempunyai lebih kurang maksimum 80 halaman (bacelor), 81-150 (Master) dan 151-240 (PhD). *Tertakluk kepada kehendak pensyarah, fakulti dan universiti.

    Huraian: Sama seperti tesis pelajar juga harus cakna dengan jumlah halaman yang diperlukan bagi perlaksanaan tesis.

9.    Membuat perancangan atau jadual untuk sepanjang tempoh pengajian.

    Huraian: Perancangan jadual adalah penting supaya pelajar tidak mempunyai masalah untuk menyiapkan tugasan tepat pada masanya.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.


Berikut merupakan bukti kehadiran minggu 11!